Saturday, 12 January 2013

C.L.A.S.S.T.I.M.E :)

assalamualaaikum.. errm..yg ni saje je nk cite.. xde papepun sebenanye.. ok so we just started our class this week.. sbb sblm ni just orientasi jep..hehe.. aq dpt class escess(level2)...class ni dye tntukn melalui test yg dibuat pd mggu lps...ngarut je test dye tp tulah yg bezakn kefahamn kite... (huh aq xpandai lg) :) ... dye ade 6 level which is 1)preliminery 2)ascess 3)achiever 4)communicator 5)expert 6)master .. bley bezakn mne 1 yg lg power... tp yg lg power pown smpai communicator je.. ascess plg rmai smpai pecahkn kpd 4 class.. then aq msk class mcm besa la ade ta'aruf.. ade 3 sesion tau tiap ary grammar, speaking and writing.. tp aq plg ske time speking wlaupun kite kne speaking time tu... xpe blaja pnye psal.. tp aq ske sbb cg dye bkn cg malaysia.. haa jeng3 nme dye nadia drpd US .. dye speking punyelh semart :D.. slalu jgak aq ajuk slang dye ckp tu :p .. errmm.. oke2 sekian dlu ye.. busy skang ni blk rmh sabtu ahad kene driving class plk.. huh -_-" ..bye2 assalamualaikum :)


Saturday, 5 January 2013

Astagfirullahalazim d=>

Jgn anggap aku SOLEH hnya krn krn acap kali aku post mngenai artikel2 ilmiah, dakwah dn sbgainya..

kerana...
Jauh di sudut hatiku,
Mahu saja aku MENANGIS SEKUAT HATI,
Aku SEDANG BERTARUNG dgn diriku sendiri,
TAK MUDAH,
Allah saja yg TAHU apa yg terbuku dihati,
Aku masih berada didlm LAUTAN KEKURANGAN,
Kadangkala aku TERGELINCIR kerana,
Jln kehidupnku penuh dgn kenikmatn..
MAAFKAN aku krn kadangkalanya AKU KJILAF..
terlupa ke arah mna yg ptut aku tuju...
SEBAK HATI tatkala aku trbayang,
Bilakah WAKTU TERAKHIRKU?
Dimanakh TEMPAT TERAKHIRKU?
Siapakh ORANG YANG TERAKHIR berada dgnku?
Dgn CARA APAKAH aku mengakhiri cerita hidupku? ='(



Sayyiduna Zaid bin Arqam meriwayatkannya dengan berkata (yang bermaksud) :

"Aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda : 'pada Hari Kiamat, seseorang didatangkan dan dilemparkan ke dalam neraka. Kemudian ususnya terburai dan dia akan dipusing-pusingkan seperti keldai yang memusingkan alat giling.

Lalu penghuni Neraka berkumpul dan bertanya kepada orang terbabit, 'Fulan, apa yang terjadi denganmu? Bukankah dulu kau mengajak kepada yang makruf (hal baik dan benar) dan melarang perkara yang mungkar (hal buruk dan salah)? Dia pun menjawab, 'Dulu aku memang mengajak kepada perkara yang makruf namun aku sendiri tidak mengamalkannya. Dan aku melarang yang mungkar, tetapi aku sendiri melakukannya."
(Hadith Riwayat Imam Bukhari)



Friday, 4 January 2013

Alhamdulillah :)

Assalamualaikum.. :) shat? pe khaba nur iman anda ? kite bknnye  nabi ataupn malaikat tp manusia yg iman sntiase brubh.. brdoalh agar iman kite brtmbh dr hari ke hari.. wah :D .. blog aq da lawa.. Alhamdulillah berkat prtolongn muhd faiz hazim II (yg kt gmbar2 tu pun dye yg tulis)..btw thank you agym.. erm.. aq pown xtau nk cite cmne ni.. sedey :'( .. pena xdgr kisah seekor burung ketike nabi Ibrahim dibakar oleh raja zamrud.. seekor burug kcl ambil air gne paruhnye dn cmpk kn ke arah api yg trdpt kekasih Allah Nabi Ibrahim.. then burung bsr ketawakn dye dn kate " adakh dgn air yg bnyk tu bole memadmkn api yg besa tu" burung kecil mnjwb " aku x pikir Allah akn tnya kpdku apa dgn air itu dpt mmdmkn api tersubut? ttp aku ykn Allah akn brtnyakn kpdku apakh usahamu utk mnylamtkn nabi Ibrahim".. maka trdiamlh burg bsar trsebut.. keadaan aq ialh kt sane rmai yg abaikn solat.. rmai yg abaikn aurat.. rmai yg abaikn hukum.. nauzubillah semoga kite dijauh kn drpd prkara trsebut.. tp dlm surah Al-Hujurat : 10.. sesungguhnya kaum mu'minin itu adlh brsaudara.. jd kite ade tggungjawab utk diri kite dn org laen.. tp aq x mampu.. aq lemah :( .. hina nyer aq nk ajk kwn solat pun x mampu.. lemahnye iman aq hnya bole cegah dgn hati je.. aq rse hari2 aq dpt dosa free je.. Ya Allah ampun kan ku, kuatknku, bantulh aku.. sesungguhnye penolg kamu hnyalh Allah, rasul-Nya,dn org2 yg briman, yg mndirikn solat, mnunaikn zakat, seraya mrk tunduk( kpd Allah) : Al-Maidah : 55... yakinlh ssungghnye Allah Maha Mendgr dn Mngetahui akn tiap2 sstu.. 1 hr tibe2 je ade bdk br pggl aq lps asar , kmudian dye srh aq bce buku fadhilat amal.. huh ? trkejut da arr x knl tp buat jela then dye crita sifat2 para sahbat Nabi.. masyaAllah kagumnye aq dgn dye.. walupun dye xknl org tp dye bole smpaikn ilmu dye dgn begitu baek.. smpaikn rmai yg dtg dgr skali.. ye. Allah sedarkn aq yg kite prlu brsabar dn bijak dlm mnyampaikn sstu dlm stiap prkara sbb prtolngn Allah akn dtg pd saat yg tpt.. jd brsabarlh wahai diri.. insyaAllah ade rakn2 kt sane yg bole bantu.. doakn kami ye wlaupun hanya lintasan hati.. d=>